اظهارات کارشناس نما در خصوص آتش سوزی برج سلمان

ورقهای آلومینیوم کامپوزیت ضدآتش پرمیوم باند
تیر 23, 1395
استفاده از ورق آلومینیوم کامپوزیت پرمیوم باند در ابر سازه ها
تیر 23, 1395
ورقهای آلومینیوم کامپوزیت ضدآتش پرمیوم باند
تیر 23, 1395
استفاده از ورق آلومینیوم کامپوزیت پرمیوم باند در ابر سازه ها
تیر 23, 1395

اظهارات کارشناس نما در خصوص آتش سوزی برج سلمان

یک کارشناس پوسته‌های نما مطرح کرد:

عدم استفاده از ورق کامپوزیت ضد حریق علت گسترش آتش‌سوزی برج سلمان مشهد بود

ورق‌های کامپوزیت ضد حریق Fire Resistance امروزه در صنعت ساختمان به کار می‌روند و تمام ورق‌ها کامپوزیت باید از جنس FR باشند.
روز  گذشته در مشهد، برج سلمان دچار حریق شد و در آتش سوخت. در جریان عملیات اطفای آتش، مواد ذوب‌شده نمای این مجموعه ناشی از آتش به روی خانه‌ها و درختان همجوار تا فاصله ۵۰۰ متر پرتاب می‌شد که در اقدامی بموقع توسط آتش‌نشانان مهار و در ساعت ۲۳:۳۰ آتش مهار و اطفاء شد.

کانون آتش سوزی بر اساس شواهد اولیه نمای کامپوزیت این برج اداری _ تجاری در طبقه پنجم بوده است که ضد حریق نبودن نمای ساختمان و وزش باد از عوامل گسترش این آتش سوزی بود.

در این رابطه یاسر مادرشاهی از کارشناسان نمای ساختمان معتقد است علت اصلی گسترش حریق برج سلمان واقع در خیابان راهنمایی شهر مشهد عدم نصب ورق‌های کامپوزیت ضد حریق بوده است.

ورق های کامپوزیت ضد حریق Fire Resistance  (FR) امروزه در صنعت ساختمان به کار می‌روند. مادرشاهی می‌گوید: به جز ورق FR هیچ ورقی صلاحیت نصب روی نما را ندارد. ورق‌های ارزان قیمت، در حد بیلبورد و یا سر در مغازه مناسب هستند و مناسب نما نیستند.

مادر شاهی با بیان اینکه کل نما مثل اینکه بنزین روی آن ریخته باشند سوخت، گفت: در جریان این آتش‌سوزی تمام شیشه‌های پنجره ها هم سوخت و با نابودی زیرسازی، این نما نیاز به اجرای دوباره دارد.

این کارشناس خاطر نشان کرد: به علت اینکه اینکه ورق FR  کار نشده نبود، دود حاصل از سوختن کامپوزیت کل منطقه را فرا گرفته و این دود فوق العاده سمی است و به ریه آسیب جبران ناپذیر می‌زند و اگر کسی مدت زیاد در مجاورت دود حاصل از سوختن این کامپوزیت قرار بگیرد احتمال مرگ و یا خفگی‌اش وجود دارد.

به گفته مادرشاهی آخرین بار در مسکو یک ساختمان با نمای کامپوزیت معمولی سوخت و از آن پس استفاده از ورق FR  اجباری شد.

وی به آتش سوزی پروژه ساختمان مرکزی راه آهن جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته به سبب ضد حریق نبودن نما اشاره کرد و گفت: در سال ۸۷ به دلیل بروز نقص فنی قسمتی از نمای بیرونی ساختمان مرکزی راه آهن در طبقات فوقانی دچار سانحه آتش سوزی شد چون از ورق ضد حریق استفاده نشده بود و باید استفاده از این ورق در تمامی نماهای کامپوزیت اجباری شود.

برج سلمان مشهد

                                                           برج سلمان مشهد