خصوصیات منحصر به فرد نمای آلومینیوم کامپوزیت
اسفند 22, 1394
INTERIOR ورق های کامپوزیت دکوراسیون داخلی
اسفند 22, 1394
خصوصیات منحصر به فرد نمای آلومینیوم کامپوزیت
اسفند 22, 1394
INTERIOR ورق های کامپوزیت دکوراسیون داخلی
اسفند 22, 1394

تعریفی کامل از آلومینیوم کامپوزیت

شاید هنوز برای برخی از دست اندرکاران ساخت ساز اعم از کارفرمایان، مهندسان و پیمانکاران سخن از نماهای مدرن تداعی کننده کاربرد شیشه از نمای ساختمان های بلند مرتبه و یا حداکثر ترکیب آن با دیگر مصالح نظیر سنگ و چوب باشد.

چنانچه نگارنده پس از تحقیق و مطالعه منابع و متون مرجع مهندسان نظیر مبحث پنجم از مقررات ملی ساختمان با وجود ویرایش مجدد تنها مصالحی نظیر سنگ، چوب و شیشه به عنوان مصالح مورد استفاده در نمای ساختمانهای مطرح می گردند و الگوی استفاده صحیح از آنها در این منابع بررسی می شود.

این در حالی است که جدا از بحث کیفی که در جای خود در این مقاله مطرح خواهد شد، در سالهای اخیر صنعت نماهای ساختمان در کشور کاملاً متحول شده که پی آمد آن دگرگون شدن چهره شهرهای بزرگ، کوچک و حتی غیرصنعتی می باشد.

با وجود گسترش توزیع محصولات متنوع و کاربردی در نمای ساختمانها هنوز آن طور که باید و شاید از بعد علمی به مشخصات فنی و مکانیکی این مصالح پرداخته نشده است.

همچنین نمی توان ادعا نمود که مرجع قابل استنادی برای دست اندکاران ساخت و ساز جهت اطلاع از کم و کیف اصول استاندارد نصب آن بر روی ساختمان تاکنون وجود داشته است.

البته درباره مصالح نوین تکست ها و متون فراوانی در کشورهای پیشرفته چاپ شده و خواص مکانیکی و روش نصب آنها تبیین شده است.

بنابراین آن گروه از متخصصین که به اینگونه منابع دسترسی دارند با این مصالح آشنایی بیشتری خواهند داشت.
اما به دلیل ضعف منابع موجود داخلی در این باب بطور عمده ای از اهل فن و مهندسین فعال در صنعت ساخت و ساز آشنایی فنی محدودی از این نوع مصالح ساختمانی دارند وبدیهی است که پی آمد این عدم آشنایی منجر به عدم اقبال و کاربرد در خور مزیت های این مصالح و همچنین استفاده اصولی از آن خواهد شد.

همانطور که از نام این محصول پیداست، ورق کامپوزیت آلومینیوم، ماده ای مرکب است که از ۲ لایه آلومینیوم و یک لایه پلاستیک در وسط از نوع پلی اتیلن می باشد تشکیل شد است .

که این سه لایه توسط چسب پلیمری به هم متصل شده اند ؛ ضخامت ۲ لایه آلومینیوم مساوی و بین ۳۰ تا ۵۰ میکرون بسته به مورد متغیر بوده ضخامت کل آن ۴ میلیمتر می باشد.

ابعاد ورق کامپوزیت بسیار متغیر بوده اما متداول ترین آن ۳۲۰۰ * ۱۲۵۰۰ میلیمتر مربع است. همانطور که ذکر شد ۲ لایه آلومینیوم در تولید ورق کامپوزیت به کار برده شده است.

یک لایه روی سطح نما قرار می گیرد و دیگری در پشت ؛ لایه ای که روی سطح نما استفاده می شود بسته به طراحی نما قابلیت رنگ ها و طرح های متنوع و متفاوتی را دارد و با توجه به نوع کاربری (نمای داخلی، نمای خارجی و …) رزین های متفاوتی را روی آن اجرا می کنند که در مورد آن مفصل توضیح داده خواهد شد. لایه پشتی نیز دارای یک لایه رنگ آستر بر روی آلومینیوم است.

ورق کامپوزیت آلومینیوم جزء مصالح سبک دسته بندی می شود بطوریکه هر مترمربع از این ورق ها تنها حدود ۵ کیلوگرم وزن دارد.
همانطور که ذکر شد کاربرد عمده این محصول در امر نماسازی و دکوراسیون است .

همچنین مواردی که از این محصول به وفور استفاده می شود به شرح زیر است:

نمای خارجی ساختمان ها و برج ها با کاربری های گوناگون
– دکوراسیون داخلی ساختمان های تجاری و فروشگاه ها
جایگاههای عرضه سوخت بنزین و CNG
– بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی
– سقف کاذب
– دیواره های تونل ها و پایانه های مسافربری
بازسازی نمای ساختمانهای قدیمی