نظافت و نگهداری ورق کامپوزیت آلومینیوم پرمیوم باند

عوامل موثر در نماسازی مدرن
مرداد 4, 1395
عناصر تشکیل دهنده ورق های آلومینیوم کامپوزیت
مرداد 4, 1395
placeholder

√ شست و شوی نمای کامپوزیت  √ نگهداری ورق کامپوزیت  √ نظافت ورق کامپوزیت 

در شست و شوی نمای کامپوزیت بایدها و نباید های زیادی مطرح شده است که افراد را دچار سردرگمی کرده است.

عده ای بیان می‌کنند که نیاز است تا به طور منظم نمای کامپوزیت شسته شود .

و گروه دیگر معتقدند که شستن نمای کامپوزیت ضرورت ندارد. 

در این میان مخاطب به پاسخ روشنی دست نمی‌یابد.

اما نگران نباشید چون ما اینجا هستیم تا به این سوال شما پاسخ دقیق بدهیم .

گروه گارنت با سالها سابقه اجرا و پیاده سازی نمای کامپوزیت در کنار شماست .

پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

آیا نظافت و شست و شوی نمای کامپوزیت ضروری است؟

پاکسازی ورق آلومینیوم کامپوزیت هرچند بستگی به شرایط آب و هوا و موقعیت جغرافیایی بنا دارد،
اما قسمت روکش شده لاک کوره ای با فلوروکربنو حتی پیش رنگ و روکش آکلریک پلی استر و قسمت اصلی روکش الومینیوم در هنگام آلودگی نمایان نمیباشد.

ضرورت تمدید عملیات نظافت صفحات در مناطق صنعتی آلوده ،خطوط ساحلی و یا در مکانهایی که به تازگی شروع به ساختمان سازی شده است ،

نه تنها برای پاکییزگی ظاهری ، بلکه برای زدودن گردوغبار به منظور جلوگیری از جرم گرفتن صفحات در درازمدت لازم است.

اغلب اوقات ریزش باران موجب پاکیزگی و زدودن آلودگی از صفحات خارجی میشود.

در مناطق کم باران که مقدار باران کمتری انتظار میرود،میتوان با تمدید دفعات نظافت این کمی را جبران نمود.

حتی در یک ساختمان واحد ، قسمتهایی از صفحات که کمتر در معرض دید میباشند نیاز به نظافت بیشتر و قسمتهایی که بیشتر در دید هستند
نیاز کمتری به پاکسازی دارند.

زیرا در قسمتهای با دید کمتر ترکیبات مضر بر روی صفحه روکش دار انباشته میشوند.

از این رو نیاز بیشتری به بررسی دارند.این عوامل باید در برنامه نظافت مدنظر قرار گیرند.

اجرای طرح برنامه نظافت روکشهای فلزی خارجی میتواند همراه با دیگر امور از قبیل پاک کردن شیشه ها و ترکیبات آلومینیوم های رنگی صورت گیرد.

.

نظافت و نگهداری ورق کامپوزیت آلومینیوم پرمیوم باند

توصیه نمیشود که ورقهای آلومینیوم کامپوزیت  بطور منظم تمیز شوند.

این ورق ها را میتوان با محلول آب و مواد شوینده ضعیف و سپس با آب خالص تمییز کرد.

تمییز کردن متناوب و انتخاب آژانسهای خدماتی برای نظافت، بستگی به موقعیت ساختمان و درجه آلودگی صفحات دارد.

هرگز صفحه های رو به خورشید را (بالاتر از ۴۰ درجه) تمییز نکنید،

زیرا خشک شدن سریع در دمای بالا موجب لک افتادن صفحات میشود.

عملیات پاکسازی باید بوسیله آب خالص صورت گیرد.

به این ترتیب که ابتدا تمام آلودگی‌ها را با آب زدوده و سپس صفحه را بوسیله اسفنج از بالا به طرف پایین تمیز نمایید.

در پایان با اسفنج یا تکه ابرى مرطوب صفحه را خشک کرده تا اثری از آب برروی آن باقی نماند.

ورق کامپوزیت آلومینیوم پرمیوم باند بسیار مقاوم در برابر فشار هوا بوده،

ودر بسیاری از محیط ها به طور خودکار و بدون نیاز به پاکسازی میباشد.

برای ماندگاری بهتر این محصول ،پاکسازی سالیانه آن بوسیله آب گرم ،به منظور جلوگیری از تجمع رسوب و آلودگی در صفحات مناسب است.

این محصول آنتی- استاتیک بوده و دارای قابلیت پاک کنندگی بیشتری نسبت به محصولات مشابه می‌باشد.

زمینه استفاده

راهنماییهای ذکر شده برای پروسه پاکسازی و نگهداری روکش الومینیومى خارجی با روکش لاک – کوره ای متشکل از فلوروکربن ،پلی استر،pvdfورنگ اکلریک موردقابل استفاده میباشد.

هدف از این بخش راهنمایی استفاده کنندگان از این محصول مانند معماران،اشخاص طرف قرارداد و صاحبان مجتمع و ساختمانها وغیره که به طور مستقیم دست اندرکار در امرنظافت و نگهداری صفحات خارجی ساختمان و بخصوص نصب و تمییز نگهداشتن آن هستند،میباشد.

نظافت و نگهداری ورق کامپوزیت آلومینیوم پرمیوم باند

توصیه نمیشود که ورقهای آلومینیوم کامپوزیت پرمیوم باند بطور منظم تمیز شوند.این ورق ها را میتوان با محلول آب و مواد شوینده ضعیف و سپس با آب خالص تمییز کرد. تمییز کردن متناوب و انتخاب آژانسهای خدماتی برای نظافت، بستگی به موقعیت ساختمان و درجه آلودگی صفحات دارد. هرگز صفحه های رو به خورشید را (بالاتر از ۴۰ درجه) تمییز نکنید زیرا خشک شدن سریع در دمای بالا موجب لک افتادن صفحات میشود.

عملیات پاکسازی باید بوسیله آب خالص صورت گیرد.به این ترتیب که ابتدا تمام آلودگیها را با آب زدوده و سپس صفحه را بوسیله اسفنج از بالا به طرف پایین تمیز نمایید.در پایان با اسفنج یا تکه ابرى مرطوب صفحه را خشک کرده تا اثری از آب برروی آن باقی نماند. ورق کامپوزیت آلومینیوم پرمیوم باند بسیار مقاوم در برابر فشار هوا بوده ودر بسیاری از محیط ها به طور خودکار و بدون نیاز به پاکسازی میباشد. برای ماندگاری بهتر این محصول ،پاکسازی سالیانه آن بوسیله آب گرم ،به منظور جلوگیری از تجمع رسوب و آلودگی در صفحات مناسب است. این محصول آنتی- استاتیک بوده و دارای قابلیت پاک کنندگی بیشتری نسبت به محصولات مشابه میباشد.

زمینه استفاده

راهنماییهای ذکر شده برای پروسه پاکسازی و نگهداری روکش الومینیومى خارجی با روکش لاک – کوره ای متشکل از فلوروکربن ،پلی استر،pvdfورنگ اکلریک موردقابل استفاده میباشد.

هدف از این بخش راهنمایی استفاده کنندگان از این محصول مانند معماران،اشخاص طرف قرارداد و صاحبان مجتمع و ساختمانها وغیره که به طور مستقیم دست اندرکار در امرنظافت و نگهداری صفحات خارجی ساختمان و بخصوص نصب و تمییز نگهداشتن آن هستند،میباشد.

نکات عمومی نظافت ورق کامپوزیت آلومینیوم پرمیوم باند

هرچند که این لکه ها و آلودگیها عمدتا بستگی به شرایط آب و هوا و موقعیت جغرافیایی بنا دارد، اما قسمت روکش شده لاک کوره ای با فلوروکربنو حتی پیش رنگ و روکش آکلریک پلی استر و قسمت اصلی روکش الومینیوم در هنگام آلودگی نمایان نمیباشد.. ضرورت تمدید عملیات نظافت صفحات در مناطق صنعتی آلوده ،خطوط ساحلی و یا در مکانهایی که به تازگی شروع به ساختمان سازی شده است ، نه تنها برای پاکییزگی ظاهری ، بلکه برای زدودن گردوغبار به منظور جلوگیری از جرم گرفتن صفحات در درازمدت لازم است. اغلب اوقات ریزش باران موجب پاکیزگی و زدودن آلودگی از صفحات خارجی میشود.در مناطق کم باران که مقدار باران کمتری انتظار میرود،میتوان با تمدید دفعات نظافت این کمی را جبران نمود. حتی در یک ساختمان واحد ، قسمتهایی از صفحات که کمتر در معرض دید میباشند نیاز به نظافت بیشتر و قسمتهایی که بیشتر در دید هستند نیاز کمتری به پاکسازی دارند.زیرا در قسمتهای با دید کمتر ترکیبات مضر بر روی صفحه روکش دار انباشته میشوند.از این رو نیاز بیشتری به بررسی دارند.این عوامل باید در برنامه نظافت مدنظر قرار گیرند. اجرای طرح برنامه نظافت روکشهای فلزی خارجی میتواند همراه با دیگر امور از قبیل پاک کردن شیشه ها و ترکیبات آلومینیوم های رنگی صورت گیرد.

دفعات پاکسازی ورق کامپوزیت آلومینیوم پرمیوم باند

نطافت اغلب در قسمتهای متداول زیر مورد نیاز است:

-مناطق کم باران – مناطق صنعتی آلوده – مناطقی که ساخت و ساز در آنها به تازگی و با وسعت بالا آغاز شده باشد. – مناطق مه آلود و نواحی ساحلی با چرخش چگالی متناوب و خشک. در مناطق مه گیر و نواحی ساحلی که همراه با تناوب چگالی و خشکی همراه است و رسوبات نمکی و آلودگی انباشته میشود.به خصوص ساختمانهای پناهگاهی طاق مانند به دلیل عدم شستشو با باران و تجمع گردو غبار در آنها.

روند پاکسازی ورق کامپوزیت آلومینیوم پرمیوم باند

بعد از اتمام مراحل نصب ، تمام مصالح اضافه و ضایعات در اسرع وقت باید زدوده شود.پیشنهادات زیر در بیشتر موارد به منظور تمییز نگه داشتن هرچه بیشتر صفحات ورقه ها ضروری میباشد: روند پاکسازی زدودن گرد وغبار

ساده ترین راه برای زدودن گرد وغبار و خاک ، استفاده از آب پاک با فشار معمولی برای غباررویی صفحه ها میباشد.اگر این راه برای زدودن گرد وغبار مؤثر نبود،اسپری کردن همزمان آب با اسفنج میتواند مفید باشد.چنانچه پس از خشک شدن صفحه هنوز گرد وغباری بر روی صفحه مشاهده شد،محلول شستشوی ضعیفی با ۱۰-۵% الکل (اسپری الکل) میتواند مؤثر باشد. توصیه میشود در حالت زدودن گرد وغبار کم، ابتدا میزان نیاز صفحه به نظافت برای اجرای بهتر تنظیف مورد بررسی قرار گیرد. قبل از اجرای هرگونه پاکسازی ، پاشیدن آب خالص از بالا به پایین صفحه برای بررسی ابتدایی میزان آلودگی ضروری است. مقدار آب کمتر با فشار ملایم بهتر از حجم قابل توجهی آب با فشار کم میباشد.درحین انجام نظافت ،پاک کردن سطح همراه با یک اسفنج یا تکه پارچه ای نرم که به طور کامل در آب خیس شده و آب آن گرفته شده مؤثر خواهد بود.

شستشو  ورق کامپوزیت آلومینیوم با مواد شوینده/محلولها

بهتر است هنگام استفاده از یک ماده شوینده با ۱۰-۵% ای پی ا برای زدودن گرد وغبار از اسفنج یا تکه پارچه ای نرم نیز استفاده شود.شستشو ورق کامپوزیت آلومینیوم باید با فشار یکسان بر روی صفحه انجام پذیرد. پس از شستشو با مواد شوینده ،باید ورق کامپوزیت آلومینیوم را با آب شستشو داده و سپس با پارچه ای نرم و شیشه پاکن به طور کامل خشک نمود.

ترتیب عملیات شستشو ورق کامپوزیت آلومینیوم پرمیوم باند

سعی شود که قسمتهای پایینی ساختمان کمتر در معرض آب قرار گیرد.اگر احتمال تخریب در برخی قسمتها اجتناب ناپذیر است ،برای جلوگیری از روند تخریب ،باید خیلی سریع آن قسمتها را خشک نمود. بهتر است که عملیات نظافت در تمام ساختمان واز بالا به پایین انجام شود. مراقب چکه کردن و ریختن آب هنگام شستشو باشید و قسمتهایی را که چکه دارند به سرعت خشک کنید. تذکر: بهتر است که در ساختمانهای یک طبقه یا کم طبقه، شستشوی صفحات از پایین به بالا و آبکشی نهایی از بالا به پایین باشد.

محافظت روکش ورق کامپوزیت آلومینیوم پرمیوم باند

همیشه آگاه باشید که جدا کردن بتونه و روغن به جا مانده از ماشین آلات بعد از سخت شدن بسیار دشوار است. از این رو محافظت از غشا خارجی (روکش محافظ) در هنگام ساختمان سازی باید در حد امکان صورت پذیرد. این روکش محافظ برای محافظت از صفحه که به علت بتونه کاری یا روغن ماشینها ایجاد میشود ،استفاده میشود . در صورت بهم چسبیدن، این زنگ زدگیها باید به طور سریع و کامل قبل از اینکه بسیار سخت شوند ، با مواد شوینده مناسب از صفحات زدوده شوند. تذکر: ۱ – از حلالهای شیمیایی قوی مثل “ام ای ک ” یا “ام بی ک” تریکلن و تینر رنگ برای تمییز کردن صفحات استفاده نکنید. ۲ – اصلاً احتیاج به ترکیب چند محلول با یکدیگر نیست،ترکیب را طبق راهنمای استفاده از محلول انجام دهید.به طور کلی از پاک کننده های ساینده استفاده نکنید و محلولهای پاک کننده را با هم ترکیب ننماید.ساییدن بیش از حد صفحه موجب صدمه به جلای آن میشود. ۳ – از حرارت زیاد برای تمیز کردن ورق کامپوزیت آلومینیوم روکش دار استفاده نکنید.گرما باعث تسریع واکنشهای شیمیایی و تبخیر آب محلول میگردد. قاعدتا” حرارت پایین اثر کمتری در هنگام تمییز کردن بر روی صفحه ها خواهد داشت.بر عکس آن نظافت با دمای بالاتر ممکن است موجب ورقه شدن یا زنگ زدگی صفحه گردد. مطلوب است که تمییز کردن در قسمتهای سایه دار ساختمان با حرارت مناسب انجام گیرد.

ممانعت از خراشیدگی ورق کامپوزیت آلومینیوم پرمیوم باند

اطمینان حاصل کنید که اسفنج تمییز کننده ویا پارچه مورد استفاده عاری از هرگونه سنگ ریزه یا شن وماسه و یا هرگونه مواد سخت دیگر است. از تمییز کردن و ساییدن بیش از حد صفحه خودداری کنید.

ادامه روند تمیز کردن

تنها زمانی به تمیزکردن ادامه دهید که هنوز اثری از آلودگی وجود داشته باشد. لایه محافظ موقت

توصیه میشود که لایه محافظ موقت صفحه را تا اتمام عملیات ساختمانى جدا نکنید زیرا پوشش محافظ ورقهاى آلومینیوم کامپوزیت پرمیوم باند تهیه شده از کمپانى دوپُن فرانسه است و تا مدت ۴ سال پس از نصب احتیاج به کندن ندارد در ضمن در زمان فرارسیدن تاریخ انقضاى پوشش محافظ بر عکس ورقهاى بى کیفیت در بازار عمل کرده و به جاى اینکه به ورق بچسبد خود از ورق جدا شده بدون اینکه اثارى از چسب پوست بر روى ورق جا بماندد.

محافظ فویل بدون روکش

ورق های آلومینیوم کامپوزیت پرمیوم باند از محافظ فویل بدون روکش برای حفاظت از صفحه روکش دار به غیر از موارد استثنا و غیر ضروری ، استفاده میکند.توصیه نمیشود که پس از نصب، این محافظ از روی صفحات برداشته شود. در ورق کامپوزیت آلومینیوم هاى نامرغوب برند های متفرقه معمولا در مناطق گرم به علت شرایط آب و هوایی ممکن است که مقداری از چسب فویل بر روی صفحه روکش دار باقی بماند که توصیه میشود برای تمییز کردن آن از افراد متخصص در این زمینه استفاده شود.

ورق آلومینیوم کامپوزیت

ورق آلومینیوم کامپوزیت

بایدها و نبایدهای تمیز کردن ورق آلومینیوم کامپوزیت

  • از شوینده های قلیایی قوی، شوینده های اسیدی قوی و شوینده های محلول در رنگ استفاده نکنید.
  • از وسایلی که می توانند سطح رنگ شده را تمیز کنند استفاده نکنید.
  • مواد ساینده، تمیز کردن پانل کامپوزیت را در نظر نگیرید.
  • در گرم ترین زمان روز یا زیر نور مستقیم خورشید تمیز نکنید. این امر پتانسیل خشک شدن محلول را به حداکثر می رساند و در
  • نتیجه منجر به لکه بینی و خراش می شود.
  • در دیوار بیرونی ساختمان که معمولاً باز و بلند است وسایل نقلیه ای مانند سبدهای آویزان، تابلوهای آویزان و سکوهای بالابر نامناسب و خطرناک هستند.
  • قبل از اینکه بخواهیم یک منطقه بزرگ را تمیز کنیم، بهتر است یک مکان آزمایش کوچک را انتخاب کنیم. پس از تأیید، تمیز کردن عمومی را شروع کنید.