نحوه اجرای ورق کامپوزیت داخلی پرمیوم باند
دی 9, 1396
نحوه تمیز کردن ورق های کامپوزیت
دی 9, 1396

ورق کامپوزیت پلی استر یا پی وی دی اف

نمای کامپوزیت

همزمان با رشد فناوری , مصالحی جدید که تا پیش از این وجود خارجی نداشته اند, پای به عرصه گذارده اند که یکی از متداول ترین آنها قطعاتی ترکیبی از جنس آلومینیوم و مواد عالی و کانی گوناگون می باشد.

اصطلاحا به این قطعات ورق کامپوزیت پانل گفته می شود.

یکی از ویژگی های برجسته در نمای کامپوزیت سبک بودن آن برای ساختمان است.

کاهش وزن ساختمان باعث کاهش نیروی برش پایه و در نتیجه کاهش نیروی زلزله در محاسبات سازه ای می گردد.

در نتیجه این امر المان های سازه ای اقتصادی تر و بهینه تر طراحی می شود که علاوه بر کاهش آسیب های ناشی از وقوع زمین لرزه , مقاطع سازه ای را سبک تر می گرداند.

همچنین برای اجرا ورق های کامپوزیت آلومینیوم یک اسکلت فلزی به ساختمان نصب می شود که نمی توان تاثیر مطلوب آن را به عنوان میان قاب نادیده گرفت .

میان قاب ها همان دیوارهای بیرونی و داخلی ساختمان هستند که در سازه های فولادی و بتنی نقش جدا کننده های ساختمان را بر عهده دارند و می توانند در افزایش سختی جانبی سازه موثر باشند.

از آنجا که هرمترمربع ورق کامپوزیت آلومینیوم فقط حدود ۵ کیلوگرم وزن دارد , این ماده جزء مصالح سبک ساختمانی محسوب می شود.

ورق کامپوزیت ۹۰ درصد سبک تر از سیمان ۷۰ درصد سبک تر از شیشه و ۵۰درصد سبک تر از ورق آلومینیوم معمولی است.

ورق های آلومینیوم کامپوزیت همچنین در برابر تغییرات آب و هوایی , اشعه ماوراء بنفش و شرایط اسیدی و قلیایی قوی,آلودگی ها , خوردگی و رنگ پریدگی مقاوم است و سالها بدون تغییر, خواص ظاهری و فنی خود را حفظ می کند.

انعطاف پذیری ورق های آلومینیوم کامپوزیت عالیست و امکان تغییر شکل به هر فرم را دارد.

ورق های آلومینیوم کامپوزیت عایق صوت,حرارت,رطوبت و امواج الکترو مغناطیس است و در صورت نیاز به راحتی می توان آن را عوض کرد.

سرعت اجرای نما کامپوزیت , تنوع رنگ و استفاده در ابعاد بزرگ از مزایای این محصول است.
به دلایل ذکر شده طی سالیان اخیر مناسب ترین و در دسترس ترین راه حل جهت نوسازی نمای بناهای قدیمی و انتقال جلوه ای جدید به آن, استفاده از ورق های کامپوزیت پانل است.

ترکیبات
ورق کامپوزیت آلومینیوم , ماده ای است که از دولایه آلومینیوم و یک لایه پلاستیک پلی اتیلن و یا پلی استایرن است.

این سه لایه به وسیله چسب پلیمری به هم متصل می شوند.ضخامت دو لایه آلوومینیوم مساویست وبین ۳, ۰تا ۵ , ۰ملیمتری بیشتر نمی شود.

ابعاد ورق آلومینیوم کامپوزیت می تواند بسیار متغییر باشد,اما متداول ترین اندازه آن را ۳۲۰۰ در۱۲۵۰ میلیمتر مربع می توان برآورد کرد.

در اجرای نما کامپوزیت یک لایه از ورق کامپوزیت روی سطح نماست. قابلیت پذیرش رنگ ها و طرح های مختلف را دارد و با توجه به نوع کاربری نمای داخلی یا نمای خارجی رزین های متفاوتی را روی آن اجرا می کنند.

در لایه پشتی نیز یک لایه رنگ پلی استر می خورد. ورق های آلومینیوم کامپوزیت را می توان به شکل انواع سنگ و چوب هم اجرا کرد.

انواع آلومینیوم کامپوزیت

ورق کامپوزیت پلی استر

ورق کامپوزیت پی وی دی اف(PVDF)

ورق کامپوزیت نانو پی دی اف(Nano-PVDF)

ورق کامپوزیت پلی استر:

ساده ترین روش اجرای رنگ روی لایه آلومینیومی است.در این روش رنگ بدون هیچ لایه محافظی روی لایه آلومنیوم اجرا می شود.

ورق های کامپوزیت پلی استر در مقابل شرایط جوی و نور خورشید آسیب پذیر می باشد بنابراین بهتر است از ورق های کامپوزیت پلی استر در محیط های بسته مانند دکوراسیون داخلی و نمای داخلی استفاده شود.

ورق کامپوزیت پی وی دی اف:

P.V.D.F نوعی پوشش است که به دلیل داشتن لایه پلیمری و عنصرفلوئور از رنگ سطح ورق کامپوزیت محافظت می کند و در برابر شرایط جوی,نور خورشید, شرایط اسیدی مقاوم است.

قبل از اینکه رزین پی وی دی اف روی سطح ورق آلومینیوم اجرا شود یک لایه رنگ آستر از نوع پلی اورتان روی ورق زده شده سپس لایه رنگ به آن اضافه می شود.

ورق کامپوزیت نانو پی وی دی اف:

پوشش نانو هایگلاس شاینینگ علاوه بردو لایه ای که در پی دی اف به بکار می رود یک لایه سوم هم روی رزین پی وی دی اف می خورد که از نظر ساختار مولکولی با زرین های عادی متفاوت است.

فاصله مولکولی در این پوشش توسط تکنولوژی نانو کم می شود.در نتیجه ورق کامپوزیت , آلودگی های محیطی از قبیل گردو غبار و ذرات روغنی معلق در فضا را جذب نمی کند.