آلیاژ آلومینیوم ورق های کامپوزیت پرمیوم باند
اسفند 8, 1394
عوامل تعیین کننده پلی اتیلن در ورق کامپوزیت
اسفند 8, 1394
آلیاژ آلومینیوم ورق های کامپوزیت پرمیوم باند
اسفند 8, 1394
عوامل تعیین کننده پلی اتیلن در ورق کامپوزیت
اسفند 8, 1394

پلی اتیلن پرمیوم باند

پلی اتیلن ها خانواده ای از رزینها می باشند که از طریق پلیمریزاسیون گاز اتیلن ( C2H4 ) بدست می آیند از طریق کاتالیست و روش پلیمریزاسیون این ماده می توان خواص مختلفی همچون چگالی ، شاخص جریان مذاب ( MFI ) ، بلورینگی ، درجه شاخه ای و شبکه ای شدن ، وزن مولکولی و توزیع وزن مولکولی را در آنها کنترل کرد .

پلیمر های با وزن مولکولی متوسط واکس هایی امتزاج پذیر ( مخلوط پذیر ) با پارافین می باشند و نهایتا پلیمر هایی با وزن مولکولی بالاتر ۶۰۰۰ در صنعت پلاستیک بیشترین حجم مصرف را به خود اختصاص می دهند .

سه عامل حیاتی تعیین کننده کیفیت پلی اتیلن در ورق های کامپوزیت پرمیوم باند چگالی ، MFI ( Melt Flow Index نمایه مذاب یا شاخص جریان مذاب ) و توزیع وزن مولکولی می باشند .

چگالی

همان طور که قبلا اشاره شد چگالی انواع پلی اتیلن ها در محدودهء ۹۱۰/۰ تا ۹۶۵/۰ دارد و علت اینکه آن را تا سه رقم اعشار ذکر می کنند این است که ۰۰۳/۰ تغییر در چگالی باعث تغییر قابل توجه ای در ویژگی ها می شود.

به طور کلی با افزایش چگالی، خطی بودن، سفتی ، دمای نرم شدن، شکنندگی و تمایل به ترک برداشتن افزایش می یابد که این میزان چگالی در پلی اتیلن های ورق های کامپوزیت پرمیوم باند در حد مطلوبی می باشد.

نمایه مذاب یا شاخص جریان مذاب (Melt Flow Index) MFI

کاربردی ترین نشانهء ارتباط دهندهء ویژگی های پلی اتیلن به متوسط وزن مولکولی است.

نمایهء مذاب وزن (گرم) پلی اتیلنی است که در عرض ده دقیقه از میان یک روزنهء ثابت در دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد بیرون می آید، و این در حالی است که وزنهء استانداردی بر روی پیستون محفظهء رانش که حاوی سه گرم پلی اتیلن است، قرار دارد.

نمایهء مذاب تا حدودی (اما نه دقیق ) نسبت معکوس با گرانروی مذاب دارد.

بنابر این با افزایش وزن مولکولی متوسط ، کاهش می یابد. نمایهء مذاب بیشتر، نشان دهندهء روانی بیشتر در دماهای فرآورش است.

این نماد در اصل برای نشان دادن ویژگی های سیلانی (روانی) به عنوان معیاری از قابلیت اکسترود شدن است.

به طور کلی با افزایش نمایهء مذاب ،استحکام کششی ، مقاومت پارگی، دمای نرم شدن و چقرمگی پلی اتیلن کاهش می یابد و این شاخص در ورقهای کامپوزیت پرمیوم باند در حد مطلوبی محاسبه می گردد.