کاربرد ، مقایسه و ویژگی ورق آلومینیوم کامپوزیت

هدف از تاسیس گروه مهندسی گارنت چه بود؟
اردیبهشت 19, 1395
تابلو های آلومینیوم کامپوزیت
اردیبهشت 19, 1395

کاربرد ، مقایسه و ویژگی ورق آلومینیوم کامپوزیت

ویژگی های آلومینیوم کامپوزیت پرمیوم باند نسبت به مصالح سنتی در چیست؟

آلومینیوم دارای خواصی جادوئی است که در هیچ فلز دیگری مشابه ندارد.

مانند: چگالی کم، مقاومت زیاد خوردگی، استحکام ویژه بالا، هدایت الکتریکی وحرارتی زیاد، انعکاس حرارتی و نوری زیاد، جرقه نزدن وغیر مغناطیسی بودن، شکل پذیری عالی، استحکام بالا در دمای کم، ارزش زیاد ضایعات، سمی نبودن، قابلیت اتصال آسان. با افزودن سایر مواد صنعتی به این فلز و بصورت کامپوزیت درآوردن آن نه تنها خواص فوق الذکر حفظ می شود بلکه خواصی دیگر به آن اضافه می گردد.
پرمیوم باند در واقع از دو ورق آلیاژی آلومینیومی به همراه یک لایه میانی پلیمری تشکیل می‌شود.

جهت زیبا سازی و تنوع به آن ها رنگ‌های خاصی اعمال می گردد که نتیجه آن پانل کامپوزیتی آلومینیومی پرمیوم باند با خواص ویژه زیراست:

سهولت شکل پذیری، تنوع رنگ، مقاومت در مقابل آتش ( بدون موادCFC مضر برای محیط زیست)، عملکرد غیر یکپارچه در زلزله، آب بندی نما، بی نیازی به شستشو، قابلیت تعویض.

دلایل اثبات این ویزگی ها کدامند؟

رنگ اصلی مصرفی در پانل های ورق کامپوزیت PVDF می باشد که جدید ترین رنگ مصرفی جهان است.

PVDF نوعی رزین است لذا در هنگام خم کاری شکست روی آن ایجاد نمی شود.

این رنگ در مقابل باران های اسیدی و اشعه ماوراء‌بنفش آفتاب مقاوم است، به طور مثال، سنگ ها در اثر اشعهUV و باران های اسیدی درخشش خود را به سرعت از دست می دهند.

سیمان و آجر و شیشه سریع کثیف می شوند و به مرور رسوب باران روی آن ها می ماند.

از نظر زیبائی نیز با توجه به تنوع رنگ ها، این پانل ها با هر سلیقه ای جور است.

بنابراین می توان گفت که این محصول با هر آب و هوائی سازگار بوده و دوست محیط زیست نیز هست.

با توجه به وزن پائین این ماده (با زیر سازی کمتر از۸ کیلو در هر مترمربع) در مقایسه با سایر مصالح (گرانیت۹۵ کیلو، سیمان۷۸ کیلو، شیشه۳۸ کیلو، ورق آلومینیوم۳۵کیلو) ماده ای سبک است که مهم ترین تاثیر آن در سبک سازی ساختمان است.

کاهش وزن لرزه ای ساختمان منجر به کاهش نیروی برش پایه و در نتیجه کاهش نیروی زلزله در محاسبات سازه می گردد، به گونه ای که در نتیجه آن المان های سازه ای اقتصادی تر و بهینه تر طراحی می شود که علاوه بر کاهش خطر زلزله باعث سبک تر شدن مقاطع سازه ای و پی ها و ارزان تر شدن آن می گردد.

به علاوه به دلیل نصب یک اسکلت فلزی به ساختمان نمی توان از تاثیر مطلوب این اسکلت میانقابی صرف نظرکرد، به خصوص در جلوگیری ازسقوط قطعات مصالح از سازه ها و خطرات جانبی.

خاصیت ویژه دیگر ورق کامپوزیت (مبحث ۱۹ مقررات ملی) وجود لایه پلی اتیلن و آب بندی این محصول در کنار وجود هوای محبوس بین ورق های کامپوزیت و ساختمان است که یک عایق حرارتی، صوتی بوجود می آورد که از نظر بهینه سازی انرژی مزیت زیادی است.

از نظر نگهداری نیز بر خلاف سایر مصالح عملا نیازی به عملیات خاصی نیست و در صورت نیاز به تعویض بخشی از پانل ها، فقط قسمت آسیب دیده پانل تعویض می‌شود.

از نظر قیمت نیز می توان مقایسه ای با سایر مصالح به عمل آورد

هزینه تمام شده این مواد در ساختمان ها را می توان از دو وجه بررسی کرد: هزینه ظاهری اولیه (خرید و نصب) و کاهش هزینه کلی ساخت (طراحی سازه و اجرای سبک تر و سریع تر و در نتیجه ارزان تر).

در مورد اول می توان گفت که هزینه بکارگیری ورق کامپوزیت (خرید و نصب) تقریبا معادل کل هزینه اجرا با استفاده از مصالحی مانند سنگ و آجر نما یا شیشه با کیفیت متوسط به بالاست، گرچه چنانچه از مصالح مرغوب مانند برخی سنگ‌ها استفاده شود هزینه ورق کامپوزیت بسیار ارزان تر است. بعلاوه تنوع رنگی محدود مصالح سنتی به هیچ وجه با تنوع رنگ و طرح پانل ها قابل مقایسه نیست.

بنابراین می توان گفت که در هر حال استفاده از پانل ها بسیار به صرفه تر و ارزان تر است .

 

مشکلاتی را در استفاده از این نوع محصولات

به دلیل ضعف منابع موجود داخلی در این باب تعداد زیادی از دست اندرکاران ساخت و ساز آشنائی فنی محدودی با ورق کامپوزیت دارند و پیآمد آن، عدم کاربرد درخور مزیت های آن ها و نیز استفاده غیراصولی از آن می شود.

بعلاوه یکی از بزرگترین مشکلات این صنعت نوین در بالا گفته شد و حل آن نیز به آسانی توسط وزارت راه و شهر سازی قابل رفع می باشد.

از طرفی دیگر واردات ورق کامپوزیت بی کیفیت خارجی، و اجرای نامناسب غیر اصولی مشکل دیگری است.

در مورد اول خوشبختانه پرمیوم باند با تولید و عرضه محصولات کیفی و استاندارد امکان دستیابی به محصول خوب را فراهم کرده است، در مورد دوم نیز هم اکنون گروههای متخصص قابل برای اجرای این نماها در کشور فراهم است.

لذا امید است که کارفرمایان محترم پس از اطمینان از کیفیت این محصولات و اجرای تخصصی آن اقدام به نماسازی کنند و این امر را تنها از شرکت های معتبر و قابل اعتماد بخواهند.

ورق_آلومینیوم_کامپوزیت_کابرد_ورق_کامپوزیت

ورق آلومینیوم کامپوزیت